Bangkitnya sekeping Hati

selawat dan salam buat junjungan baginda, Muhammad s.a.w dan para sahabat. sollualannabi.allahumasallialasaidinamuhammad.
moga pembaca sekalian berada dalam lindungan, rahmat dan nikmat Allah hendaknya.

saat jari-jemari menekan-nekan kekunci menghasilkan huruf-huruf yang bersambungan membentuk satu ayat, memberi satu makna buat yang sudi membaca, mutiara jernih yang datangnya dari sepasang kelopak mata yang Allah anugerahkan tidak henti-henti mengalir. setitis demi setitis kembali menghujan. setiap kali di usap bagi menghapusnya, makin lebat mutiara itu jatuh ke pipi. sebak. 

terasa dingin saat di sapa angin lalu. sunyi sepi di dini hari. sedang yang lain lena diulit mimpi, hati ini bagai dipanggil-panggil untuk terus sujud menghambakan diri kepada sang Pencipta diri. terasa kerdil di hadapanNya. terlayar kembali segala dosa-dosa yang menyelaputi diri mahupun hati. zikrullah belayar di hati, membersihkan diri dari segala kekotoran duniawi. air mata kembali menjadi peneman seorang hamba menyerah diri.

itu tanda, hati masih lagi impikan panduan, tarbiyyah dan Alhamdulillah masih belum mati. lumrah manusia biasa. fitrah Allah kurniakan sekeping hati bagi setiap insan. dalam hati itu terkandung berbagai-bagai perasaan. suka, bahagia, gembira, derita, kecewa, sedih, pilu. pasti setiap manusia akan merasa apa yang ada dalam hati mereka. terasa bagaimana bahagianya sekeping hati mahupun sakit atau menderita hatinya.

bahagia. tidak mampu digambarkan dengan kata-kata akan satu perkataan itu. tidak mampu dibeli mahupun dijual untuk menggapai bahagia. hanya perlu merasa. bergembiralah mereka yang merasa bahagia bersama mereka.

derita?kecewa?sedih? bagaimana? itu juga sebenarnya anugerah Allah kurniakan buat diri. dengan itu, kita kembali menyedari kesilapan diri untuk terus menghambakan diri kepada ilahi. terpulang kepada cara kita mengatasi. 

telinga di pasang. satu-persatu ceritanya dihadam oleh akal kemudian disampaikan ke hati. apa perasaan kini?  cerita apa? kalau gembira, mungkin bisa tersenyum sekarang. tapi sebaliknya. saat ini air mata tak ingin hemnti-henti mengalir. penah sudah dihapus. lalu di biarkan terus membasahi wajah. sakit dalam dada. hati bagai menunggu masa jatuh ke lubang kecewa. 

namun, tidak sekali-kali akan biarkan ianya terjadi. mengapa? kembali menilai diri. kenapa ia boleh terjadi? mengapa perlu ia di ceritakan? apa hanya untuk menyakitimu? atau dia cuba berlaku jujur denganmu?
zikrullah kembali berlagu dalam diri. mengembalikan semagat yang hampir pudar sebentar tadi. mengalirlah nama-nama Allah dalam diri. kembalikan diri dalam keaadaan redha dari Ilahi.




muhasabah diri kembali. kita manusia biasa. tetapi, cubalah untuk menjadi luar biasa. 
sakit di dalam hati, kecewa yang ingin mendekati diri, ditolak ke tepi. dipagari jauh dari hati. tidak akan sesekali dibiarkan menghampiri sekeping hati yang baru dicuci.

bibir cuba mengukir senyuman. bangkit melawan perasaan yang bersarang. kita kan nak jadi manusia luar biasa. ayuh!bangkit! Alhamdulillah. berjaya mengatasinya. tenang terasa mula menyelubingi diri. yang lalu biarkan berlalu. tak semua manusia sempurna melainkan kekasih Allah. kita hanya diuji tanda kasih sayang Allah buat diri. kembali menjalani kehidupan seperti biasa dan pastinya mencintai mereka yang memberi ujian yang menyedarkan dan menabahkan hati kita. Alhamdulillah.Alhamdulillah.Alhamdulillah.
perancangan Allah cantik kan? 
(n_n)
-oktober-


No comments:

Post a Comment