Our Exhibition

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama Allah aku hidup dan aku mati.
Sollualannabi.selawat dan salam atas rasul junjungan mulia, nabi kita,Muhammad s.a.w serta ahli keluarga dan juga sahabatnya.
salam buat sahabat pembaca sekalian. moga sentiasa berada dalam lindungan rahmat Allah hendaknya, insyaAllah.

minggu lepas, kolej kteorang(atyn n kwan2) ade buat exhibition. ni adalah antara salah satu assessment kami untuk subject islamic studies. kami perlu membincangkan tentang isu semasa yang berlaku kat Malaysia nih. Tajuk yang kami dapat adalah pasal baby dumping or bile di translatekan bermaksud pembuangan bayi. 

ni time kteorang kne jaga booth


ada nampak tak ap yg kami na sampaikan?

each of us kene ambil tahu pasal tajuk yang kami dapat ni. yela, nanti ada yang tanya tak lah tergagap-gagap nak jawab kan. krenye macam kami kena bagi kesedaran kat student2 yang pi situ dan terangkan kat mereka-mereka ini tentang isu pembuangan bayi. Bagi mereka pencerahan yang lebih sikit. kenapa perkara ni perlu dititikberatkan.

okay. apa yang nak ditekankan kat sini adalah. DIDIKAN AGAMA ITU PENTING! sebab, islam dah ajar cara hidup yang sempurna. ibu bapa main peranan penting dalam masalah ini. parents haruslah mendidik anak-anak mereka dari KECIK tentang agama. terapkan akhlak yang baik dalam diri anak-anak. bile akhlak tu dah mantap, tade lah berlakunya gejala sosial macam ini kan,kan,kan,,, kalau kita tengok sekarang, parents banyak habiskan masa dengan bekerja hingga anak-anak mereka abaikan. membesar di tangan orang asing. 
bile anak-anak meningkat remaja, kurang kasih sayang dari ibu bapa, mulalah mereka mencari kepuasan untuk diri. tak tahu mana yang betul, mana yang salah. fitrah remaja. suka memberontak dan suke meng'explore' something. cuma cara yang melalui itu saja yang berbeza. ada yang tahu batas-batas hukum itu, terjagalah ia. jika sebaliknya? mana salahnya.

Statistic menunjukkan remaja belasan tahun paling ramai melakukan pembuagan bayi ni. kesian budak tu, tak salah apa-apa tapi dah kene hukum sebegitu. yang salah itu perlakuan si ibu dan ayah. tolong jangan benci pelaku.tapi benci apa yang dilakukannya.  banyak sangat faktor@punca-punca masalah ni berlaku. atyn cerita apa yang tahu je lah ye.^^

so, please. stop killing babies. parents, dekati anak-anak kalian.mereka sangat memerlukan kalian saat melewati usia matang mereka. 




contoh baby yg dipamerkan. mahal kot na beli mende alah patung ni -,-

contoh gambar2 yang di pamerkan.

aku melihat,
semakin hari,
ummahku semakin sakit,
menderita dunia,
yang baginya syurga,
bagaimana akan wujudnya,
generasi al-fateh?
aku harus bergerak mencari
bergerak merubah  persepsi
islam akan bangkit semula berdiri
syabab2 harapan ummah
akan bangun dari mimpi
dan dengan itu
aku ingin mulai dengan
diriku sendiri.













No comments:

Post a Comment