purdah @ niqab ??

 bismillahirrahmanirrahim
dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
moga kalian sihat dan sentiasa dirahmati Allah sentiasa hendaknya.




Dia merenung tudung labuh yang siap disetarika dua hari lepas tergantung di hujung kamar biliknya. fikirannya menerawang entah kemana. baju yang siap diliipat diangkat menuju ke almarinya. pintu almari ditolak. bajunya disusun rapi. kemas. saat pintu almari ingin dia tutup kembali, terpandangkan purdah buatan kakaknya di celahan pintu almari. tudung labuh bertonakan ungu lembut kembali dipandang sepi. silih berganti pandangannya antara tudung labuh itu dan purdah di depannya.



lantas purdah berwarna sekata dengan tudung labuhnya dicapai.
Di belek terlebih dahulu. halus jahitan tangan kakaknya mengagumkan. "subhanaAllah" ucapan memuji meniti di bibirnya.
dia menuju ke hujung bilik dimana tudung labuhnya digantung. berdiri di situ. lama. tanpa banyak bicara, tudung labuhnya disarung, purdah menutupi wajahnya. usai menyelesakan diri, wajah ditatap di cermin.

"subhanaAllah.Allah"

tangannya lantas merasai degupan jantung yang semakin laju berdegup. bibir masih lagi basah dengan zikrullah. dia semakin mendekati cermin kemudian berhenti beberapa tapak di hadapan cermin penuh di kamarnya. mata dikerdipkan beberapa kali.

äkukah ini?"

soalan itu terus berlagu di kalbu. terasa basah tubir matanya. dia sebak. mengapa? dia sendiri keliru.

"perasaan apakah ini ya Allah?"

lama dia menghadap dirinya yang 'baru'dihapan cermin itu. pelbagai persoalan menerjah di minda.

ketukan di pintu kedengaran. adiknya sudah pulang mungkin. sekali lagi dia menatap dirinya di hadapan cermin itu. terdetik satu niat. kemudian dia menyimpan kembali tudung dan purdah ditempatnya semula.

kerjanya disambung semula. dalam pada itu, fikirannya kembali menagih jawapan daripada persoalan yang timbul.

mengapa dia begitu terkejut dan jantungnya berdegup laju menatap wajah 'baru'nya sendiri tadi?
kenapa wanita itu begitu indah Allah ciptakan?
apa pandangan 'mereka' andaikata dia .........?
beginikah rasanya terlindung?

selama ini, dia cuma memakai tudung labuh ataupun tudung bidang besar menutupi auratnya. tidak terlintas lagi akan purdah yang menyinggahi wajahnya sebentar tadi.

ketika Tuhan menciptakan wanita, malaikat datang dan bertanya,
"mengapa begitu lama engkau ciptakan wanita, Tuhan?"
"sudahkan engkau melihat setiap detail yang telah aku ciptakan untuk wanita? lihatlah dua tangannya mampu menjaga  banyak anak pada saat yang sama, punya pelukan yang dapat menyembuhkan sakit hati dan kerisauan, dan semua itu dengan hanya dua tangan."
malaikat menjawab dan takjub "hanya dengan dua tangan? tidak mungkin.!"

Tuhan menjawab,
"tidakkah kau tahu, dia juga mampu menyembuhkan dirinya sendiri dan boleh bekerja 18 jam sehari."

malaikat mendekati dan mengamati wanita tersebut dan bertanya,
"Tuhan. mengapa wanita terlihat  begitu lelah dan rapuh seolah-olah terlalu banyak beban baginya?"
"itu tidak seperti yang engkau bayangkan. itu adalah air mata."
"untuk apa???"tanya malaikat.                    

" air mata adalah salah satu cara dia menunjukkan kegembiraan, kerisauan, cinta, kesepian, penderitaan dan kebanggaan, serta wanita ini mempunyai kekuatan mempesona lelaki. ini hanya dengan beberapa kemampuan yang dimiliki wanita.dia dapat mengatasi beban lebihbaik daripada lelaki. dia mampu meniman kebahagiaan dan pendapatnya sendiri. dia mampu tersenyum ketika hatinya menjerit kesedihan. mampu menyanyi ketika menangis, menangis saat terharu, bahkan  tertawa ketika ketakutan. dia berkorban demi orang yang dicintainya.dia menangis saat melihat anaknya adalah pemenang. dia gembira dan bersoraksaat sahabatnya tertawa bahagia.  dia begitu bahagia mendengar suara kelahiran. dia begitu bersedih mendengar berita kesakitan dan kematian, tapi dia mampu mengatasinya. dia tahu bahawa sebuah ciuman dan pelukan dapat menyembuhkan luka"

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:
"ketika aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa. aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia, namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan."

"aku mmberikannya kekuatan dari dalaman untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya."


" aku memberikannya kepekaan untuk mncintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya"
"aku memberikannya kekuatan utk menyokong suaminya dalam kegagalan dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya.
"aku memberikannya kebijaksanaan untuk mengetahui bahawa seorang suami yang baik  takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu"

"dan akhirnya aku memberikan air mata untuk dititiskan. ini adalah khusus miliknya untuk digunakan bilapun is perlukan."

"kecantikan sorang wanita bukanlah daripakaian yang dikenakannya, susuk tubuh yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya. kecantikan wanita haruslah dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat dimana cinta itu ada."

cuma wanita itu sentiasa terlupa. betapa berharganya ia. sedangkan yang tertutup indah ini juga dipandang begitu cantik dan takjub oleh sang ajnabi. apatah lagi yang terbuka. Allahu.

1 comment:

  1. Saya dulu ada seorang kawan perempuan yang teramat seksi, dia punya "open minded" sampai segan nak "tegur". Sekarang Alhamdulillah dia dah menutup aurat sempurna, tuduh labuh walupun tak berpurdah.. Tapi jadi terbalik plak, rasa segan nak "bertegur sapa" takut dia tak selesa..hehehe

    ReplyDelete