lembutnya kamu. ^^

bismillah.

today i wanna story about things happened in my life.
atyn ade kenal dengan sorang ni. dah lama kenal, tetiba ada yang menyedarkan atyn yang bagitahu dia ni nampak 'lembut'.
lembut yang macam mana tu? bukan lembut yang macam laen macam tu. lembut yang lembut lah.haha. nanti atyn explain pandangan atyn cemane ye. first, atyn nak kongsi apa yang terlintas kat fikiran bile terfikir pasal lembut ni. ia adalah antara salah satu sifat Rasulullah s.a.w.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud, “ sesiapa yang dikurniakan sifat lemah lembut nescaya ia akan memperoleh kebaikan dalam semua hal.” (riwayat muslim)
boleh dikatakan orang yang lembut ni sangat penyabar.
Lembut dan sabar bukan bererti mengalah, tapi itu adalah tanda orang yang beriman. Itu  yang diajarkan Allah kepada umat islam agar berhemah dan berlemah-lembut dalam setiap urusan.
orang yang memiliki sifat lemah-lembut adalah orang yang sangat beruntung.


daripada pemerhatian atyn la kan, and berdsarkan cerita, orang yang ada sifat lemah lembut ni,
ada yang sejak dari lahir lagi Allah bagi sifat tu dalam diri dia. tapi, ada juga sebb dia latih diri dia dan secara tak langsung sifat tu ada dalam diri dia. tahan marah actually mampu melatih diri memuuk sifat ni.
 dan memeperttimbangkan baik buruknya sesuatu perkara sebelum bertindak.


Orang yang lemah-lembut melambangkan orang yang sentiasa sabar dan tenang (tidak tergesa-gesa). 
tapi, jangan sebab kite ni lembut sangat sampaikan orang boleh pijak kepala kite atau diperbodohkan. kalau dia tegas, MasyaAllah. sangat bagus seiring dengan sifat lemah lembut tu.
orang akan pandang dia ni macam terpelihara. bak kata pepatah melayu, jinak-jinak burung merpati. mudah didekati. tapi bila nk ditangkap, ia lari.


Rasulullah adalah contoh orang yang paling lemah-lembut yang paling baik dalam pergaulan. Sesiapa yang melihat baginda dari jau akan berasa gentar tetapi sesiapa yang bercampur atau bergaul dengan baginda tentu akan menyayangi baginda disebabkan oleh sikap lemah lembut baginda.

jadi,beruntunglah mereka yang mempunyai sifat ni sebab mencontohi sifat baginda Muhammad s.a.w

TAPI KANNN..    
biasa kita dengar lemah lembut ni sinonim dengan perempuan. yang sememangnya Allah kurniakan buat mereka kan..
tapi bila lemah lembut ni kena dengan lelaki, subhanaAllah. ni pada pandangan atyn la kan, lelaki yang lemah lembut ni romantik. ^^. tak semua lelaki yang mampu tonjolkan sifat lemah lembut ni. sebab ego dia tinggi.





sweet je sebenarnya lelaki yang ada sifatRasulullah ni. n_n
atyn pulak lemah ngan manusia yang macam ni.
kenapa? hmm. ntah lah.
yang nak marah tak jadi nak marah
and jadi makin sayang la pulak kan. memang pandai ambik hati dengan sifat ni. sebab tu lah ramai yang sayang Rasulullah kan.
bile dah sayang susah la nak lepas kan. rase macam nak je ikat dia ngan kite 24 jam kan. takut orangg curi. hahaha. merepek.-,-
tapi tu lah hakikatnya apayang atyn rasa.
orang yang lemahlembut biasanya dia ikhlas dengan apa yang dia buat selagi mana benda tu mendatangkan kebaikan buat diri dia.

so, konklusinya aku sayang kamu lah. ^^


No comments:

Post a Comment