Sahabat Sampai Syurga?

Dairi di tangannya digenggam erat lalu di bawa ke dadanya. Pandangannya dilempar jauh ke tengah lautan. Terasa angin lembut membelai wajahnya. Bibirnya sentiasa basah dengan zikrullah. Subhanallah, Allahuakbar, Alhamdulillah, Lailahaillah.

Terasa tenang sebentar hatinya yang gundah. Sebuah keluhan dilepaskan.Berat.Entah mengapa sejak kebelakangan ini hatinya sering saja di uji dengan permainan dunia.Batinnya kadang-kadang terasa seperti diseksa. Lantas zikrullah menjadi peneman bicara. Benarlah ‘Sesunguhnya dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenang’.

Dia tunduk merenung pasir halus dikakinya, lantas digenggam dan di biarkan habis di tiup angin di telapak tangannya. Hatinya merintih ‘tak semua benda kekal kat atas dunia ini melainkan Allah. Allahuakbar.’ Air mata kini menjadi peneman setia si gadis yang kepiluan.Teresak-esak di bawah pokok rendang itu. Bagai ingin melepaskan semua bebanan yang ditanggung, lantas mutiara jernih itu melegakannya. Dia merapatkan lututyna ke dada ,menutup wajahnya ke bawah di alas dengan kedua lengannya. Terhinggut-hinggut bahunya menangis.Terasa seperti ada yang menyentuh bahu kanannya, lantas wajahnya diangkat melihat gerangan yang menyapa.

“Jannah, bukankah aku ada,sahabat?” suara itu menegur.

“Humaira” lantas sahabatnya itu dipeluk erat.Ucapan sahabat yang dituturkanHumaira’ sangat meruntun perasaannya ketika ini. Ya. Dia lupa. Dia masih punya sahabat. Dia tidak sendiri. Seorang sahabat yang sentiasa ada di saatdia rasa lemah keseorangan. ‘Ya Allah, terima kasih kerna kau hantarkan seorang sahabat yang sangat memahami diriku’

“ Sahabatku Nur Jannah,cahaya syurga, cinta itu fitrah sayangku, jangan jadikan ia sebagai fitnah buat dirimu. Tak salah untuk kau jatuh cinta.Sedangkan Rasulullah sendiri pernah jatuh cinta.Cintanya suci buat yang halal baginya, Siti Khadijah.Cintanya berlandaskan cinta kepada sang pencipta. Namun, bagaimana dengan kita? Adakah cinta kita benar berlandaskan syariat islam atau pun hanya sekadar nafsu hati sahaja? Buka mata hatimu sahabat, jangan kau kelabui hatimu dengan cinta yang belum tentu halal buatmu. Jangan lemparkan dirimu ke lembah hina sahabat. Jika Dia boleh memberikanmu cinta, maka Dia juga yang bias menarik cinta itu kembali.”

“Cinta manusia tak pernah kekal Jannah.Tapi ingatlah, Allah tidak pernah sedetik pun meninggalkanmu. Bahkan, Dia sentiasa pula menantimu untuk datang bercinta denganNya. Jikalau cinta, pasti mahu berpimpin tangan menuju syurga kan. Bukan melempar pasangan ke neraka. Muhasabah kembali diri kita sahabat. Aku sahabat kamu. Andai kau jatuh ke neraka sekalipun, aku tetap akan terjun jua menyambutmu agar kita dapat bersama-sama berpimpin tangan menuju syurga.” Dia terpana dengan kata-kata si gadis bertudung labuh disebelahnya itu. Dipandang tepatwajahnya mengharapkan pengertian.

“ kenapa??”

“ kerna aku mencintaimu sahabat. Sahabat sampai syurga?” tangan dihulur untuk berjabat.

Namun pelukan yang dibalas menandakan syukur dikurniakan seseorang seperti Aisya Humaira’

“ ku sayang kamu, sahabat.”
****************************

No comments:

Post a Comment